måndag 22 mars 2010

Grön somrig elefant tunika

Fick en beställning från äldsta dottern redan när vi bläddrade i tygkatalogen. Just det där gröna elefanttyget skulle hon köpa och det skulle bli en klänning!! Favoritfärgen är grönt så det var inte så otippat att hon skulle välja just det tyget=)

Mitt gamla mönster var på tok för stort för att vara för en 3-åring så jag tog ett mindre mönster som var för en 2-åring och modellen blev ändå lite tokig tycker jag. För en 2-åring ska detta mönster vara en klänning men det blev en lagom längd för en tunika till min blivande 4-åring. Däremot blev den alldeles för bred enligt mig men så länge dottern är nöjd får det väl vara så=) Nästa gång ändrar jag mönstret lite.

Den här gången ställde hon upp frivilligt(!!) på bild så det var bara att passa på trots att jag inte hunnit sy dit mitt POJPO-märke. Bilderna har inte den bästa kvalitén men jag har inte lärt mig photoshop tillräckligt bra än för att kunna ljusa på dom.

Alva ville även visa kudden jag sydde i januari. Jättefluffigt tyg från Ohlssons tyger och snål som jag är så blev det vit fleece på baksidan. Men det kanske är förståeligt när tyget kostade 200:-/m och jag hade en sambo som la sig i hur mycket pengar jag spenderar på tyg=) Tyget räckte till 2 sådan här stora kuddar, en till varje dotter så det inte blir något bråk. Innerkudden är från Ikea och har måtten 60x60cm om jag inte minns fel.












Klicka på bilderna för större format
Bäst: dotterns härliga min när hon fick se den färdig, samt att hon i samma andetag la in en beställning på elefant-tights och hårband!! Hårbandet kan jag leva med men inte matchande tights=) Den 3:e bilden med solglasögon poserar hon som värsta modellen=)
Sämst: dumma mönster som måste modifieras!! Det här med att sy kläder är verkligen inte min starka sida.. men jag lär mig=) Tror att jag hållar mig till att göra mössor och dregglisar=)

Inga kommentarer: